Läget i Ukraina är allvarligt och det som sker är omskakande. Vi omsluter våra syskon och hela situationen i bön. Vi kan också vara med och ge ekonomiskt stöd som hjälper i det akuta skedet men även på längre sikt med återuppbyggnad och humanitär hjälp.

Många av er har säkert skänkt ett bidrag till någon av de många hjälporganisationer som är engagerade i detta. Alla medel behövs och det är bra att vägarna till hjälpen är många.

Från EFK kommer ett upprop där vi får möjlighet att ge via de kanaler som EFK har. Läs igenom brevet (nedan) och titta på den fyra minuter långa filmen. Där påminns vi om vad detta krig gör med våra bröder och systrar i Ukraina.

Skicka ditt bidrag genom någon av alternativen nedan.

Märk inbetalningen med ”Ukraina”.

Swish: 900 5588

Bankgiro: 900-5588

Det går även att använda denna länk:

Har du tankar om vad vi som församling kan göra för att hjälpa det ukrainska folket?
Tveka inte att höra av dig. Församlingens gemensamma krafter kan åstadkomma något som gör verklig skillnad för människor i nöd.
Idéer och uppslag är välkomna!

Nu är tid att be och ge!

Brev från EFK

Till er som EFK-församling:

Ett upprop för våra syskon i Ukraina

Hej

Det som sker i Ukraina just nu är oerhört omskakande. Vi i EFK har nära och långvariga relationer med ukrainska baptistsamfundet och dess församlingar. I går kväll mötte 75 ledare inom Europeiska Baptistfederationen, EBF, Igor Bandura, en av tre ledare i Ukrainas baptistsamfund och han berättade att det som sker nu är värre än deras värsta scenario. I dag fick vi en hälsning där han säger att ”Dag 1 var illa, dag 2 är värre”.

Men mitt i all denna otroliga smärta berättar Igor också att församlingarna i Ukraina redan öppnat upp för att ge akut stöd i form av skydd, mat och förnödenheter till de mest utsatta i landet. Vi i EFK vill tillsammans med baptistsamfund över hela Europa vara med och möta dessa oerhörda behov i denna svåra situation.

Här nedan finns två filmer som berättar lite mer om situationen och insamlingen. Den ena är kortare och kan användas i exempelvis gudstjänsten, den andra är lite längre och ger lite mer inblick i det som sker.

Tack för ert engagemang, både i bön och i givande!

Med en önskan om Guds rikaste välsignelse,

Ingemar Forss & Linalie Newman, missionsdirektorer, Daniel Råsberg, missionsideolog

PS. Besök gärna efk.se/ukraina, där vi försöker uppdatera med relevant information om katastrofinsamlingen allt eftersom.

Ger lite mer inblick i situationen för vårt partnersamfund i Ukraina